Amikor egy gyermek esetében felmerül a hiperaktivitás gyanúja, a szülők, visszaemlékezve a gyermek magzati életére, felfedezhetik a hiperaktivitás vélt jeleit, előrejelzőit, például: "már a hasamban nagyon mozgékony volt a kicsi". Diagnosztizálni azonban csak iskolás korban lehet legkorábban. Melyek a hiperaktivitás, az ADHD jelei?
Csecsemőknél jelzésértékű:
- ha sokat sírnak és nehezen lehet őket megnyugtatni
- ha nehezen vagy nem alakul ki napirend
- ha a mozgásfejlődés során kimarad a kúszás, mászás szakasza
- ha a felállást követően szinte azonnal futni kezd a gyermek
Csecsemőknél jelzésértékű:
- az átlagosnál magasabb az aktivitási szintjük
- vakmerőek, állandó, szoros felügyeletet igényelnek,
- hamar elunnak bármit, gyakran váltogatják a játékaikat,
- később lesznek szobatiszták,
- a rajzolás nem érdekli őket,
- nagy nehézséget okoz a társaihoz való alkalmazkodás, a közös játék, a felnőttekkel való együttműködés,
- nehéz számukra a csoporthelyzet, a feladathelyzet, a felnőtt figyelmén való osztozkodás, az alkalmazkodás
- játékban nehezen veszítenek, a kudarcot nagyon nehezen viselik
- konfliktus helyzetben gyakran váratlan agresszivitást mutatnak
- nagyon mozgékonyak
Csecsemőknél jelzésértékű:
- Jellemzően nehezen alkalmazkodnak az iskola által előírt szabályokhoz,
- nehezen követik az utasításokat, rendetlenek, szertelenek,
- nehezen dolgoznak önállóan, a tanár figyelmét folyamatosan lekötik,
- nehezen bírják a várakozást,
- nehezen működnek együtt másokkal, gyakran indulatosak.
- Gyakran okosak, éles eszűek, akik unatkoznak, és unalmukban csínyeket követnek el.
- Máskor a figyelemzavarhoz részképesség zavar, tanulási nehézség társul, mely fokozza a gyermek alkalmatlanság-érzését, diszharmonikus viselkedését.
Sajnálatos módon a gyermekek önértékelése, önbizalma igen törékeny, az iskolai
kudarcok következtében gyorsan sérül, kudarcosnak, ügyetlennek érzik magukat. Mindez
jelentősen csökkenti hajlandóságukat, motivációjukat a tanulásra, az együttműködésre.
Fizikai tünetként hasfájás, fejfájás, depresszió jelentkezhet, vagyis kialakulnak a járulékos sérülések.
Serdülők
A korábban nem diagnosztizált és nem kezelt ADHD-s serdülők körében gyakoribb a deviáns megnyilvánulás.
- Szélsőségesen lázadó típusú gyermekek, akik gyakran deviáns magatartást mutató csoportokban tudják csak megtalálni az elfogadást.
- Vakmerő, meggondolatlan, befolyásolható fiatalok, akik gyakran kísérleteznek illegális szerekkel, így jelentős lehet az alkohol, drog kipróbálásának veszélye.
Megfelelő, eredményes kezelésben részesülő, korábban (időben) diagnosztizált serdülők
esetében számtalan maradványtünet fellelhető, mint a szórakozottság, az időpontok nehéz
betartása, a szervezetlenség érzése, megmagyarázhatatlan belső feszültség, mozgáskésztetés, extrém sportágak előnyben részesítése, továbbtanulási, pályaorientációs nehézségek.
Többnyire lázadóbb, dacos serdülők, akik számára nehézséget jelent megtalálni az utat
az önállóság felé, s a szülők számára nagy kihívást jelent megtalálni a középutat az elvárások,
szabályok és az adott életkornak megfelelő majdnem felnőtt szabadság között.
Melyek a kezelési lehetőségek?
Egy ADHD-s gyermek kezelésének gerincét a fejlesztő terápiák és a pszichoterápia adja, ugyanakkor vannak esetek, amikor gyógyszeres kezelésre is szükség van.
Jó mankót ad, ha jól követhető, elsősorban a jutalmazáson alapuló szabályrendszert állítunk fel, melyben a megfelelő viselkedést értékeljük. Ennek a pszichológiai hátterében az áll, hogy a jutalmazott viselkedést egyre többször és egyre könnyebben teszi meg a gyermek.
A legfontosabb a szülők számára:
- hogy minél többet dicsérjék, és minél kevesebbet büntessék a gyermeküket
- használjanak pozitív kifejezéseket és kerüljék a tiltó szavakat!
- jól érthető legyen a napirend
- a gyermeket gyakran ellenőrizni kell, hogy megérti-e és betartja-e a szabályokat
A pontos napirend segíthet abban is, hogy a gyerek nehogy elfelejtsen dolgokat és megtanulja jobban beosztani az idejét.
- legyenek teljesíthető és érthető szabályok olyan területeken, melyeken javulást szeretnénk elérni (pl. minden reggel ágyazzon be, tegye a szennyes ruháját a szennyestartóba, stb.)
Siker esetén ne csak szóban dicsérjük meg a gyereket, a helyes viselkedésnek legyen valamilyen jól látható nyoma is! A legpraktikusabb, ha egy nagy táblára felírjuk az elvégzendő feladatokat és matricákkal, színes pipákkal vagy hasonló látványos módon jelöljük, ha ez sikerült. Az ADHD-s gyerekeket különösen motiválja a jól mérhető eredmény és a látható fejlődés, például az, hogy hány csillagot gyűjt össze egy héten; másoknál inkább az válik be, ha a pontjait apróbb ajándékokra vagy élvezetes tevékenységekre válthatja be.
A szülők gyakran érzik úgy, hogy a szülői alkalmasságból megbuktak. Sokszor kapnak kritikát, hogy rosszul nevelik gyermeküket. A többség csak a gyermek viselkedésének felszínét látja: a gondot, a provokatív megnyilvánulásokat, a türelmetlenséget. De a szülők ismerik gyermekük érzékenységét, szépséges lelkét, aki ha támogató szeretetet és odafigyelést kap, kinyílik és képes lesz erősségeit megmutatni.
Figyeljünk oda gyermekünkre és adjuk meg számára a szükséges segítséget, juttassuk el a szükséges szakemberekhez is!
Ha megfelelő törődésben, feltétel nélküli szeretetben nőhetnek fel, miközben a felnőttek
kitartóan segítik őket a mindennapi szabályok megtanulásában, az önfegyelem, az önkontroll
fejlesztésében, akkor felnőtt korukra e tulajdonságaik révén kimagasló szakmai és magánéleti
teljesítményre lesznek képesek.
Goldmann-né Fehér Hajnalka
gyermek és ifjúsági klinikai szakpszichológus, gyermekpszichológus