Támogató csoport folyamatosan
indul szülőknek:
új
GYERMEKNEVELÉSI KÉRDÉSEK
PÁRKAPCSOLATI GUBANCOK
CSALÁDI KONFLIKTUSOK

Támogató csoport indul kismamáknak, kisgyermekes anyukáknak!
pillangó

Goldmann-né Fehér Hajnalka

gyermekpszichológus, pszichológus, Pécs

Hiperaktivitásra utaló jelek a gyereknél

Amikor egy gyermek esetében felmerül a hiperaktivitás gyanúja, a szülők, visszaemlékezve a gyermek magzati életére, felfedezhetik a hiperaktivitás vélt jeleit, előrejelzőit, például: "már a hasamban nagyon mozgékony volt a kicsi". Diagnosztizálni azonban csak iskolás korban lehet legkorábban. Melyek a hiperaktivitás, az ADHD jelei?

építőkockázik

Csecsemőknél jelzésértékű:

  • ha sokat sírnak és nehezen lehet őket megnyugtatni
  • ha nehezen vagy nem alakul ki napirend
  • ha a mozgásfejlődés során kimarad a kúszás, mászás szakasza
  • ha a felállást követően szinte azonnal futni kezd a gyermek

Csecsemőknél jelzésértékű:

  • az átlagosnál magasabb az aktivitási szintjük
  • vakmerőek, állandó, szoros felügyeletet igényelnek,
  • hamar elunnak bármit, gyakran váltogatják a játékaikat,
  • később lesznek szobatiszták,
  • a rajzolás nem érdekli őket,
  • nagy nehézséget okoz a társaihoz való alkalmazkodás, a közös játék, a felnőttekkel való együttműködés,
  • nehéz számukra a csoporthelyzet, a feladathelyzet, a felnőtt figyelmén való osztozkodás, az alkalmazkodás
  • játékban nehezen veszítenek, a kudarcot nagyon nehezen viselik
  • konfliktus helyzetben gyakran váratlan agresszivitást mutatnak
  • nagyon mozgékonyak

Csecsemőknél jelzésértékű:

  • Jellemzően nehezen alkalmazkodnak az iskola által előírt szabályokhoz,
  • nehezen követik az utasításokat, rendetlenek, szertelenek,
  • nehezen dolgoznak önállóan, a tanár figyelmét folyamatosan lekötik,
  • nehezen bírják a várakozást,
  • nehezen működnek együtt másokkal, gyakran indulatosak.
  • Gyakran okosak, éles eszűek, akik unatkoznak, és unalmukban csínyeket követnek el.
  • Máskor a figyelemzavarhoz részképesség zavar, tanulási nehézség társul, mely fokozza a gyermek alkalmatlanság-érzését, diszharmonikus viselkedését.

Sajnálatos módon a gyermekek önértékelése, önbizalma igen törékeny, az iskolai kudarcok következtében gyorsan sérül, kudarcosnak, ügyetlennek érzik magukat. Mindez jelentősen csökkenti hajlandóságukat, motivációjukat a tanulásra, az együttműködésre. Fizikai tünetként hasfájás, fejfájás, depresszió jelentkezhet, vagyis kialakulnak a járulékos sérülések.

ölben játszik

Serdülők
A korábban nem diagnosztizált és nem kezelt ADHD-s serdülők körében gyakoribb a deviáns megnyilvánulás.

  • Szélsőségesen lázadó típusú gyermekek, akik gyakran deviáns magatartást mutató csoportokban tudják csak megtalálni az elfogadást.
  • Vakmerő, meggondolatlan, befolyásolható fiatalok, akik gyakran kísérleteznek illegális szerekkel, így jelentős lehet az alkohol, drog kipróbálásának veszélye.
Megfelelő, eredményes kezelésben részesülő, korábban (időben) diagnosztizált serdülők esetében számtalan maradványtünet fellelhető, mint a szórakozottság, az időpontok nehéz betartása, a szervezetlenség érzése, megmagyarázhatatlan belső feszültség, mozgáskésztetés, extrém sportágak előnyben részesítése, továbbtanulási, pályaorientációs nehézségek. Többnyire lázadóbb, dacos serdülők, akik számára nehézséget jelent megtalálni az utat az önállóság felé, s a szülők számára nagy kihívást jelent megtalálni a középutat az elvárások, szabályok és az adott életkornak megfelelő majdnem felnőtt szabadság között.

Melyek a kezelési lehetőségek? Egy ADHD-s gyermek kezelésének gerincét a fejlesztő terápiák és a pszichoterápia adja, ugyanakkor vannak esetek, amikor gyógyszeres kezelésre is szükség van. Jó mankót ad, ha jól követhető, elsősorban a jutalmazáson alapuló szabályrendszert állítunk fel, melyben a megfelelő viselkedést értékeljük. Ennek a pszichológiai hátterében az áll, hogy a jutalmazott viselkedést egyre többször és egyre könnyebben teszi meg a gyermek.

A legfontosabb a szülők számára:

  • hogy minél többet dicsérjék, és minél kevesebbet büntessék a gyermeküket
  • használjanak pozitív kifejezéseket és kerüljék a tiltó szavakat!
  • jól érthető legyen a napirend
  • a gyermeket gyakran ellenőrizni kell, hogy megérti-e és betartja-e a szabályokat
A pontos napirend segíthet abban is, hogy a gyerek nehogy elfelejtsen dolgokat és megtanulja jobban beosztani az idejét.
  • legyenek teljesíthető és érthető szabályok olyan területeken, melyeken javulást szeretnénk elérni (pl. minden reggel ágyazzon be, tegye a szennyes ruháját a szennyestartóba, stb.)
Siker esetén ne csak szóban dicsérjük meg a gyereket, a helyes viselkedésnek legyen valamilyen jól látható nyoma is! A legpraktikusabb, ha egy nagy táblára felírjuk az elvégzendő feladatokat és matricákkal, színes pipákkal vagy hasonló látványos módon jelöljük, ha ez sikerült. Az ADHD-s gyerekeket különösen motiválja a jól mérhető eredmény és a látható fejlődés, például az, hogy hány csillagot gyűjt össze egy héten; másoknál inkább az válik be, ha a pontjait apróbb ajándékokra vagy élvezetes tevékenységekre válthatja be.

A szülők gyakran érzik úgy, hogy a szülői alkalmasságból megbuktak. Sokszor kapnak kritikát, hogy rosszul nevelik gyermeküket. A többség csak a gyermek viselkedésének felszínét látja: a gondot, a provokatív megnyilvánulásokat, a türelmetlenséget. De a szülők ismerik gyermekük érzékenységét, szépséges lelkét, aki ha támogató szeretetet és odafigyelést kap, kinyílik és képes lesz erősségeit megmutatni. Figyeljünk oda gyermekünkre és adjuk meg számára a szükséges segítséget, juttassuk el a szükséges szakemberekhez is! Ha megfelelő törődésben, feltétel nélküli szeretetben nőhetnek fel, miközben a felnőttek kitartóan segítik őket a mindennapi szabályok megtanulásában, az önfegyelem, az önkontroll fejlesztésében, akkor felnőtt korukra e tulajdonságaik révén kimagasló szakmai és magánéleti teljesítményre lesznek képesek.

Goldmann-né Fehér Hajnalka
gyermek és ifjúsági klinikai szakpszichológus, gyermekpszichológus

Szülőkonzultáció. Baba-mama konzultáció. Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek kezelése.
Egyénre szabott tanácsadás.